Sol och bad är nyttigt – året om!

Visst kändes bra att sola på stranden i somras? Och faktum är att det faktiskt är nyttigt att sola, ute i det fria eller i solarium. Det är i alla fall vad den internationella forskningen visar. En ny studie vid amerikansk forskning vid Albert Einstein College of Medicine i New York visar att brist på D-vitamin ökar risken att dö med 26 %. Den viktigaste källan för D-vitamin är nämligen solen. Resultaten har uppmärksammats bland annat i DN, SvD och Rapport (12/8).

Ett par dagar senare gick den svenske läkaren och forskaren Mats Humble ut i TV4 nyheterna och rekommenderar oss att sola solarium eller åka söderut.

– För våra kunder är det ingen nyhet att vi länge hänvisat till mängder av vetenskapliga studier som visar att solning är nyttigt, säger Roland Laurent, VD på Ultra Tan AB. Detta är ytterligare en bekräftelse på att vi varit rätt ute.

Mats Humble fick en del mothugg i TV 4:s morgonsoffa dagen efter. För i Sverige är det mer eller mindre en accepterad sanning att ju mindre man solar, ute eller i solarium, ju bättre är det. Men det som sagt en högst lokal sanning, utomlands har en helt annan syn etablerat sig, stödd av ledande forskning.

26 % högre dödsrisk med D-vitaminbrist
Det senaste exemplet är en studie utförd av Michal Melamed, assisterande professor vid Albert Einstein College of medicine, New York, USA.  Melamed undersökte 1 806 dödsfall, och upptäckte att personer som hade brist på D-vitamin hade 26 procents högre risk att dö än de som hade mest D-vitamin i blodet. Deltagarna ingick i en studie med över 13 000 deltagare, finansierad av USA:s nationella hälsoinstitut.

Den viktigaste källan till D-vitamin är solen, där vi får 75 % av vår D-vitamin, följt av fet fisk och mejeriprodukter (som ofta är D-vitaminberikade). Dock får vi i stort sett inget D-vitamin från solen från november till mars, i vårt mörka land lyser den alltför svagt. Och självklart blir det värre ju längre norrut du bor.

Stöd från Sahlgrenska akademin i Göteborg
Dan Mellström, professor i geriatrik vid Sahlgrenska akademin i Göteborg kommenterar studien i DN:
–       Det är en mycket bra och välgjord studie och den kommer säkert att få stor betydelse. Vi har gjort en liknande undersökning i Sverige, som ska presenteras i september, och fått samma resultat.

Solarier ger också skydd
Detta är inte första gången som framstående forskare hävdar solens hälsobringande effekter: En av Norges mest respekterade cancerforskare, professor Johan Moan vid Radiumhospitalet och Fysiska Institutionen vid Universitetet i Oslo sade på cancerkongressen Onkologiskt Forum i Oslo (22/11):
–       Sol är vår bästa D-vitaminkälla. Du måste dricka mycket tran för att få lika mycket vitamin D som fem minuter i solarium ger. Vi nordbor kan med fördel unna oss några minuter i solariet per vecka. Det är bra för kroppen, och förebygger både cancer och andra sjukdomar.

Forskare: Solarier har positiv hälsoeffekt
Professor Moan är kritisk till det norska etablissemanget inom hälsa, och menar att deras varningar och restriktiva riktlinjer kan slå väldigt fel. Enligt Moen är sol i måttliga doser varken är farlig eller cancerframkallande, tvärt om.
Med ”måttliga doser” menas i princip att man inte ska bränna sig. Men man ska inte heller äta sig smällfet, dricka sig berusad eller styrketräna med infektion i kroppen.
Att solarier, till skillnad från den riktiga solen, inte skulle ha någon hälsoeffekt avfärdar professor Moan som en ren myt. Det beror på att moderna solarier producerar de strålar som hjälper kroppen att bilda D-vitamin.

Svensk läkare: ”Åk söderut eller sola solarium”.
I Sverige säger läkaren och forskaren Mats Humble att de korta sommarmånaderna inte erbjuder tillräckligt med sol. Konsekvenserna blir bland annat ökad risk för autism, och detta gäller särskilt mörkhyade som behöver mer sol för att tillgodose kroppens behov av D-vitamin. Till exempel kallar somalier autism för ”svenska sjukan”.
Mats Humble råder oss att sola när chansen finns, äta fet fisk och åka till sydligare breddgrader eller sola solarium för att inte drabbas av D-vitaminbrist.

Amerikansk cancerforskare kritiserade solråd redan 2005
Professor Edward Giovannucci är en ledande amerikansk cancerforskare. Han hävdar bland annat att ökat intag av D-vitamin skulle minska uppkomsten av cancer med 17 % och dödligheten i cancer med 29 %. På Amerikanska Cancerforskningsförbundets årliga konferens i Anaheim, Kalifornien 2005 sade han:
–       D-vitamin kan förhindra 30 dödsfall för varje dödsfall som orsakas av hudcancer.
Professor Giovanucci anser även att ”Statliga myndighetspersoner spenderar alltför mycket tid på att skrämma iväg människor från solen”. På grund av bland annat denna forskning har Amerikanska Cancersällskapet (ACS) därför ändrat sina solråd i positiv riktning.
–       Utomlands tar man alltså intryck av forskning, och då inte bara sådan som stödjer den egna uppfattningen. Som företrädare för branschen önskar jag att svenska myndigheter skulle göra detsamma, konstaterar Roland Laurent torrt.
Så nästa gång du längtar efter solen, är det helt enkelt är kroppen som talar om för dig vad du behöver.
Vill du ha en översikt av forskningsläget vad gäller solning, hälsa och D-vitamin, kontakta Ultra Tan AB eller besök vår monter på Park Ida Bad. 

Faktaruta
Vanliga frågor om solning i solarium

Är ljuset i solariet verkligen lika bra som naturligt solljus?
Ja. UV-ljuset i solariet är i stort sett likadant som solens. Den felaktiga uppfattningen att det UV-ljus som kommer från solarier inte har någon hälsoeffekt, beror på att de halogenlampor som användes för 30 (!) år sedan bara gav UVA-ljus.  Moderna solarier alstrar UV-ljus som ger D-vitamin. På senare tid har det t o m kommit särskilda D-vitaminrör. Till skillnad från solen, som ger olika UV-ljus beroende på årstid och väderlek, får du alltid samma UV-ljus i solariet.

Vad menas med UVA och UVB? Och vad är skillnaden?
Det finns två sorters ultraviolett (UV) ljus: UVB som gör att vi blir röda och pigmenteringen i huden startar. Det är också UVB som gör att D-vitamin bildas i huden. UVA mörkfärgar det bildade pigmentet och vi blir bruna. Solariet har något lägre UVB-halt än solen. Detta gör att man inte bränner sig lika lätt.

Finns det andra källor till D-vitamin? Tillskott, till exempel.
Det D-vitamin vi får från UV-ljuset svarar för den absolut största delen av kroppens D-vitaminbehov – ca 75 %. En mindre del D-vitamin kommer från föda som fet fisk och mejeriprodukter (som ofta är D-vitaminberikade).
D-vitamin består av flera olika komponenter. Forskarna vet inte om det D-vitamin vi får från D-vitaminberikad mat är lika verksamt som det vi får från solen.

Men finns det verkligen inga risker med solning?

Självklart ska man anpassa solningen till sin egen hudtyp så man inte bränner sig. Man ska också vara försiktig med de vanligaste solskyddskrämerna, som enbart tar bort UVB-ljuset. Man får inget D-vitamin, men kan vistas i länge i solen utan att bli bränd, vilket gör att man får onaturligt mycket UVA-ljus.

Är det skillnad på ljus- och mörkhyade?
Ja. Mörkhyade människor är anpassade till en miljö med mycket sol, och behöver därför mer soltid för att få upp D-vitaminnivån.